onsdag 5. mai 2010

Kriminalitet og vold i samfunnet


Vold og kriminalitet er noe vi hører om nesten hver eneste dag, enten på nyhetene eller av andre typer medier.
Jeg mener at dette er et veldig oppblåst tema, som av og til kan bli veldig overdrevet.

Si at du setter deg ned i sofaen din en kveld og skruer på nyhetene kl. 21:00 på TV2. Nyhetsankeren starter kanskje opp sendingen med å fortelle om en kiosk som er blitt ranet i Oslo, hvor kioskeieren ble stukket ned med kniv. Så er det kanskje noen saker imellom og regjeringer og deres nye lover, før det kommer en ny sak om en jente som er blitt voldtatt og gjerningsmannen er ennå ikke tatt. Eller så er det rett og slett noen som har havnet i en slosskamp, hvor den ene av dem trakk opp en pistol og skjøt den andre. Er det virkelig nødvendig for oss å måtte høre om slike ting i nyhetene hver eneste dag? De fleste av oss som bor i Norge er oppegående mennesker som vet at det finnes mennesker i det kjære landet vårt som driver med kriminelle virksomheter og som utsetter andre mennesker for vold, men vi trenger da ikke å bli minnet på det hver eneste dag vel? Jeg, som bor i Skudeneshavn hvor det nesten ikke finnes kriminalitet eller vold i det hele tatt, vet at andre plasser i Norge finnes det faktisk masse av dette. Man skal ikke lengre enn en time bort, til Haugesund f.eks., hvor det står mennesker midt i gågatene og kjøper å selger narkotika midt på gaten, rett forann deg. Slike ting er jeg klar over, og trenger da selvfølgelig ikke å høre om det hver dag. Jeg vet jo det eksiterer!

Fortsetter mediene med å blåse opp saker om vold og kriminalitet, tror jeg at det kommer til å ende med at mennesker vandrer rundt og engster seg uten grunn. At gamle mennesker nesten ikke våger seg ut dørene mer fordi at de er redde for å bli ranet eller slått ned. At jenter ikke lenger våger seg ut når det er blitt mørkt fordi at de er redde for å bli voldtatt. Hva er nødvendigheten med det?

4 kommentarer:

  1. I totaly agree! Som jeg skrev i min sak også, at det er veldig oppblåst! Veldig bra skrevet Kristine, du klarer å snakke veldig bra for deg :)

    SvarSlett
  2. Er enig i at mediene blåser opp sakene veldig og at de fremstiller mye unødvendige kriminelle tjenester. Men på en måte er det nok noe av det som er greit å vite også. Det er viktig å være samfunsorienterte og vite hva som foregår.

    SvarSlett
  3. Det er faktisk folk som selger stoffer i Skudesnes også :P Husk politiraidet på ungdomsskolen... Men Hgsd er jo Norges narkoby, sammen med Stvg. Men! Dette blir hakket ned på av Politiet. Jeg vet at det er lett å få tak i stoffer, men jeg gjør det ikke for det om. Det finnes folk som forebygger vold og stoffmissbruk. Natteravnene f. eks :)! De er flinke... Jeg er selv ikke redd for at noe voldelig skal skje med meg. Selv om jeg har opplevd å bli sparket i trynet på åpen gate i Hgsd (midt på dagen), er ikke redselen større. Og selvfølgelig, personen som sparket meg var full... Men viss folk blir redde for å gå ut døren, går det an å ta noen forhåndsregler, som å slå med vesken, eller ha med seg pepperspray :P Men er det lovlig å ha? Ikke i Norge... Dette med vold er en merkelig ting. Vi blir, som du sier, påminnet om vold hver dag. Men det går an å unngå å bli påminnet om det. Ikke se på nyhetene... :P Men bra skrevet! Good work ;)

    SvarSlett
  4. Skjønner godt hva du mener, det blir slitsomt å hver dag bli minnet på det jævlige som skjer hver dag. Helst som barn. Men samtidig er det jo bra å ha kontroll å vite hva som faktisk foregår i samfunnet rundt oss

    SvarSlett