fredag 7. mai 2010

Ytringsfrihet - hvorfor ikke en rettighet for alle?


Det som jeg merket at jeg levde meg ekstra mye inn i når jeg leste dette kapittelet, var det om ytringsfriheten. Jeg ekstremt irritert når jeg leser om og ser på TV at mennesker i andre kulturer og samfunn ikke skal ha den samme ytringsfriheten som vi i Norge og andre nordiske land har.
Og når jeg tenker på dette, at disse menneskene er vant til å leve slik og at de er vant med og ikke kunne ytre alle sine egne meninger, så forstår jeg godt hvorfor de reagerte slik de gjorde når det gjelder Muhammed- tegningene. De er lært opp til å leve etter en streng tro, og at det er dde levereglene som gjelder. De er også vokst opp i et voldelig og krigfullt samfunn. Greit nok, det å brenne flagget til Danmark og å true journalistene på livet er veldig overdrevet og det kunne de virkelig spart seg for, men de har ikke lært noen annen måte å reagere på! Det er slik foreldrene og besteforeldrene deres reagerte på ting som gikk dem imot, så hvorfro skal plutselig de reagere på en helt annen måte?
Ytringsfrihet er en lov som burde gjelde i alle land, syns jeg. Men selvfølgelig finnes det grenser for hva man kan publisere og snakke om i mediene, men det vet vel alle? det blir vi som regel lært av foreldrene våre fra vi er veldig små.

En annen ting jeg merket at jeg irriterte meg en del over når jeg leste dette kapittelet, er den delen nesten helt i slutten hvor det står om programmet De Syv Dødssyndene. Hvorfor skal kirken reagere så kraftig på dette? Er ikke de også voksne mennesker som forstår at slikt blir gjort for å underholde folk? De tar altfor mye på vei og hisser seg opp for ingenting. Og det at de klarte og samle inn 19 000 underskrifter om at dette programmet ikke skal bli sendt. Trodde de virkelig at de kunne stoppe det? Når det gjelder akkurat dette syns jeg også det var feigt av Coca-Cola, REMA 1000 og Byggmakker og trekke reklamene sine ut av dette programmet fordi at de var redde for å miste mange kunder. Hva da med alle de som så på dette programmet , som sikkert var mye mer enn 19 000. Tøft av TV2 og allikevel sende dette programmet! Det var jo bare for de som var imot programmet og ikke se på det .. Det må de da klare og heve seg over?

6 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig Kristine! Folk overdriver hele tiden, og det er som om de leter etter ting og irretere seg over! Kan ikke alle bare nye livet å la hverandre nye livet på hver vår måte? Å med å nye livet mener jeg ikke å trakkasere andre, eller å snakke stygt om andre religioner som du nevner :) bra inlegg!

    SvarSlett
  2. Det er veldig mye overdrivelser av hvordan folk reagerer på forskjellige ting, men det er jo fordi folk er forskjellige, og er oppdratt forskjellig. Jeg mener alle burde ha rett til å si hva de mener, men selvfølgelig må noe bregrenses. Det at Danmark trykket bildene av Muhammed mener jeg er å gå for langt. Hadde noen trykket et bilde av Gud med en bombe i hodet er jeg sikker på at folk hadde reagert i Danmark. Kanskje ikke så kraftig som de gjorde der, men de visste ikke bedre. Det er slik de er oppdratt til å gjøre. De lever i et voldelig miljø hvor de gjør slik.
    Men bra skrevet! Jeg er enig i mye av det du skriver, spesielt det om De Syv Dødssyndene. De må vel forstå at dette er for å underholde og at ingenting kommer til å skje om noen utfordrer syndene. Alle gjør det innimellom.

    SvarSlett
  3. Jeg er enig i at alle land skal ha den ytringsfriheten som de fortjener, jeg tenker at det er en menneskerett!
    Jeg syns du skriver veldig bra, liker hvordan du viser at du er veldig irretert, men holder deg saklig :)

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i at det er store kulturforskjeller i verden. Vi har for eksempel helt andre leveregler enn muslimene.
    Når det gjelder Mouhammes-tegningene, er jeg enig i at måten de reagerte på var litt voldsom, men det er vel slik det var naturlig for dem å reagere. Som sagt, det er stor forskjell på levereglene våre. Jeg forstår at de følte seg tråkket på. Det gjelder også saken om "De syv Dødsyndene". Den religiøse troen blir gjort narr av for å lage underholdning.

    SvarSlett
  5. Her har du reflektert på en utmerket måte. Du referer til det dui har lest i boka, trekker frem eksempler og skriver hva du mener. Du setter deg inn i andres situasjonen og trekker en konklusjon som er veldig moden. Her viser du høy måloppnåelse.

    SvarSlett
  6. Bra innlegg. Det er trist at ikke alle skal ha full ytringsfrihet sånn som vi har i Norge. Det at Kina stenger Google og youtube, bare fordi de mener at folk kan bli påvirket er ganske rart å tenke på. Jeg sier meg ganske enig med Anne Marthe ang. det med de syv dødssyndene. Den kristne troen ble jo gjort narr av for å lage god tv.
    Men alikevell er det nok mye overdrivelser rundt om. Alikevel reagerer folk forskjellig med tanke på at alle kommer fra forskjellige land, og er oppvokst i forskjellige miljø.

    SvarSlett